Jumaat, 13 November 2015

Hukum Cium Dahi Isteri Di depan Khalayak Ramai Lepas Akad Nikah

* Sekadar gambar hiasan

Hukum Cium Dahi Isteri Di Depan Khalayak Ramai Selepas Akad  

Secara umumnya, mencium isteri di depan umum termasuk dalam kategori khawarim al-muru'ah (perkara yang boleh merosakkan maruah dan kemuliaan akhlak seseorang). Imam al-Nawawi menyatakan di antara khawarimul muru'ah tersebut adalah:

وَقُبْلَةُ زَوْجَةٍ وَأَمَةٍ بِحَضْرَةِ النَّاسِ
"Mencium isteri dan hambanya di depan orang"
Al-Khatib al-Syirbini menambah:

)وَقُبْلَةُ زَوْجَةٍ وَأَمَةٍ ) لَهُ (بِحَضْرَةِ النَّاسِ) أَوْ وَضْعِ يَدِهِ عَلَى مَوْضِعِ الِاسْتِمْتَاعِ مِنْهَا مِنْ صَدْرٍ وَنَحْوِهِ...
"Mencium isteri dan hamba di depan orang atau meletakkan tangannya di bahagian tubuh isteri/hamba yang biasanya merupakan tempat berseronok-seronok, seperti pada dadanya atau seumpamanya...

Namun, perbuatan itu tidaklah termasuk dalam perkara-perkara yang diharamkan. Sungguhpun demikian, mencium kepala isteri termasuklah dahinya tidak termasuk dalam perkara-perkara yang boleh merosakkan maruah seseorang. Hal ini disebutkan oleh Al-Khatib al-Syirbini;

وأما تقبيل الرأس ونحوه فلا يخل بالمروءة-مغني المحتاج 575/4
"Adapun mencium kepala dan seumpamanya, maka tidaklah mencacatkan maruah."

Justeru itu, mencium dahi isteri selepas akad nikah tidaklah haram sekiranya ia dilakukan bukan di masjid. Malah ianya juga tidak termasuk dalam ketegori perkara-perkara yang boleh menjatuhkan maruah seseorang. Namun, sekiranya ia dilakukan di dalam masjid, terdapat dua perincian berkaitannya;

1) Ulamak telah bersepakat mengatakan bahawa haram bagi pasangan suami isteri mencium pasangannya ketika beriktikaf di dalam masjid JIKA dengan syahwat.

2) Sekiranya pasangan suami isteri mencium pasangannya ketika beriktikaf di dalam masjid sebagai tanda kemesraan dan penghormatan tanpa syahwat, maka hukumnya adalah harus (Hasyiatain 77/2, al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 131/13).
اليسع
Wallahu a'lam.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan